Sunday, July 22, 2012

Bijak Berfikir

,
Assalamualaikum..



isu internet..lebih memfokuskan kepada penggunaan facebook/twitter ..

apabila org ckp 'deactivated' fb bulan puasa ni..erm jujurnye saya x bersetuju..'kan byk info maklumat boleh dpt di fb?'..'apa salahnya fb tu' .. 'fb buat ana jadi leka/lalai' 'sbnrnya nt kena belajar kawal nafsu, kawal diri sendiri' ..mgkin saya x paham sbb saya bukak fb just utk check info/komunikasi/ilmu.. sbb saya bukan jenis nak stalk2 org tgk wall org haha..

'habis tu kalau ada info penting mcm program ade di dlm facebook camner?'.. 'sms je la'..wahhh kat situ saya rasa ke'selfish'annye..kita x boleh anggap semua org mampu, kita x boleh pikir kesenangan kita sahaja tanpa peduli kesungguhan dan kesusahan org lain..

for me fb x salah..yang salah adalah diri sendiri..cube dlm ramadhan ni belajar kurangkan penggunaan internet tu..itu saya setuju.. sebab Allah dah bagi cantik2 nye ramadhan ni sebulan utk kita melatih iman kita..bersederhana, belajar mengawal nafsu, agar selepas ramdhan kita konsisten dgn amal kita di ramadhan..bukannya ramadhan je jaga hati segala bagai, masuk syawal 'active' kan fb dan kembali kepada biasa..erm tu dah di namakan hamba kepada ramadhan..bukan menghambakan kepada ALLAH..


kalau u x boleh nak kawal diri..cuba belajar dan set dlm diri..b4 ni ske stalk wall org..so jgn buat dah, kalau sebelum ni gune internet 8 jam sehari..cube kurangkan 4 jam sehari..niat utk konsisten di bulan2 yg len..b4 ni asek leka chating sampai lebam..cube belajar kurangkan..explain pada kawan yg kitan chat uh..cakap nk tilawah ke..Alhamdulillah secara x langsung tarbiyah di situ dan u berjaya kawal diri u..

macam saya kerja saya mmg byk menggunakan internet, kdg 12 jam on tp saya cube kurangkan dr membuka2 website2 yg boleh mengurangkan pahala puasa saya, cam gossip pape an haha..dan saya akan lebihkan tgk info2 maklumat 2 yang bermanfaat..semoga ini membuatkan  saya konsisten di bulan2 yang lain..

jadi berfikir dulu..kepentingan dan keperluan

yg penting kt sini..fb x salah..yg salah diri sendri..dan fb byk info..bende yg manfaat uh org x nmpk , tp org nmpk keburukan jer..

belajar menguruskan diri dgn konsisten k..
 

aShiTaNo sEnSeI Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger Templates