Monday, January 3, 2011

MEh saya cakap jujur

,
Assalamualaikum..



tetibe cam nak share sesuatu…rmi yg tya saya… “nak terus sekolah al-amin atau sekolah lain?”…



dulu semasa saya mengajar di al-amin..jawapan saya sgt mudah.. “sekolah je kat al-amin”



“tp mak ana kata, nak biasakan ana duduk asrama supaya nnt sng bila nak masuk U”..



saya tetap berdegil mengatakan “alaaaa nnt bila nak masuk U, u all nak x nak mmg akan duduk asrama..so far x de mslh”..





TAPI TIDAK LAGI SEKARANG..jawapan saya sudah berubah apabila saya perhatikan anak2 murid saya lepasan SPM..hehe.. dan juga pengalaman saya pergi ke sekolah2 kebangsaan samaada asrama penuh ataw tidak…



jawapan saya..



“kalau nak duduk asrama, biarlah selepas form 3 supaya perhubungan dgn adik beradik tidak begitu jauh..kalau form 1 da duduk asrama, ye la balik sekali sekala, takut nnt x mesra dgn adek beradik”



“kalau ada peluang, apply la sekolah asrama, ambil peluang itu, cth sekolah asrama penuh atau sekolah agama..sekarang ni da byk sekolah2 agama kerajaan..so far sama je dgn al-amin..apa2 pun kekuatan iman kita je bila berada dlm kelompok luar..pandai jaga iman, no hal..”



“sekolah2 asrama pun ada persatuan BADAR cthnya BADAN DAKWAH laalaalalala x igt apa..so kalau join pun bagus..”



“ramai pelajar al-amin lepas form 3 masuk MRSM..alhamdulillah mereka ke sana bawa misi al-amin dan memperkenalkan di MRSM..insyaALLAH..”



MAKSUD SAYA KAT ATAS UH..KALAU ADA PELUANG G LA KELUAR DUDUK ASRAMA..hehe..


sbb da terlalu rmi yg keluar al-amin jadi HOMESICK..haha kalau pilih Univ pun kalau boleh nk UNIV dekat dgn rumah, x kesah la course apa yg di tawarkan, jnji dekat dgn umah yg boleh balik every week..kalau x pun terpaksa masuk IPTS, if course yg di tawarkan x cun..kene kuar belanja mak ayah..sian mak ayah dr kecik smpi besar nk tanggung kita..elok2 mak ayah pencen umur 55 tahun..trpksa pencen umur 60 tahun..



insyaALLAH byk kelebihannya bila cube berlajar berdikari dr awal…



*tringat dulu bila wardah nak keluar tuk sekolah kebangsaan, saya la antara org yg paling bersetuju dan menyokong dgn keputusan dia..erk…mmg ade kekurangan dan x sama dgn al-amin tp sekurang2nya wardah berlajar sesuatu di sana..insyaALLAH…


beri peluang pada diri sendri dulu, jgn cepat menyerah kalah..


Kegagalan bukanlah hal yang paling buruk..yang paling buruk adalah Tidak Mencuba



INI SEKADAR PENDAPAT SAYA, tlg jgn argue k..CUN..

2 comments to “MEh saya cakap jujur”

  • January 4, 2011 at 8:58 PM
    hanani_nmh says:

    cikguuuuuuu,, saye kan sokong ape yang cikgu tulis ni 85%. mmg btol pon lagi lagi part yang bila dah keluar alamin lepastu nak pilih uni yang dekat dengan rumah.. sebab homesick. hmm,, sy sendiri tak boleh nak nafikan lansung hakikat ni. hihi.
    jauh perjalanan luas pemandangan. hehe.wallahua'alam

  • January 5, 2011 at 8:13 AM
    shikin says:

    hahaha kantoiiiii..kan cg ckp brdasarkan pengalaman..hahaha..betol..kita kan kene cari ilmu smpi ke negeri china *zaman dolu2 la..skrg kene merantau tuk menimba ilmu...

 

aShiTaNo sEnSeI Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger Templates