Saturday, January 23, 2010

JADILAH DOKTOR YG MENDIDIK

,

Assalamualaikum..

Situasi ni berlaku atas pengalaman diri sendiri:

 

1.   saya: “ketuk..ketuk..assalamualaikum doktor..”..

    sang doktor: “ye waalaikumusalam, ye awak sakit apa?..

   saya: “saya demam doktor, demam panas dan selsema”

    sang doktor: “ok..awak ada batuk tak?”

   saya : “ada” (sya pun buat2 batuk..hehe konon nk menunjukkan mmg saya batuk)

    saya mengahrapkan doktor uh amek suhu bdn saya, tym uh mmg btol2 x larat, tanpa memandang ke arah saya, doktor menjawab

    sang doktor: “ok, awak boleh amek ubat di luar, thank you”

    SAYA HAMPA KERANA SAYA X DPT APA2 DARI DOKTOR TUH..

2.  saya: “hai doktor, good morning”

    doktor: “yes Norashikin Tajuddin”..anda sakit apa?

    saya: saya asthma

    doktor: trus check nafas saya.. “tarik nafas”..ok..u mmg asthma, so u kena jaga pemakanan, jangan makan makanan yg berunsurkan kacang,  jangan berada di yg berhabuk, dan yang penting jgn minum ais ye. ok u boleh ambil ubat di luar ye, kalau u asthma lagi, u dtg semula.

    saya: baik doktor, TQ

    SAYA KELUAR DARI KLINIK DGN MENDAPAT ILMU YG SGT BERGUNA,

tak semua doktor begitu..tp saya memberi jaminan yg situasi 1 kebanyakannya berlaku kepada doktor melayu kita (maaf ye x semua)..sbb tu sya kalau boleh nk mengelak dr pergi klinik doktor melayu..mgkin fobia..(hehe x semua ye)..

jadilah doktor yg mendidik, “ye pakcik, gula dlm badan pakcik ni tggi sangat, pakcik kene kawal pemakanan pakcik, jgn minum minuman bergas, kopi ataw apa saja yg mengandungi gula yg tggi, pakcik kena jaga kesihatan”..susah sgt ke nak ckp mcm tuh..(situasi ni berlaku apabila sya ziarah aruah ayah sya suatu masa dulu. saya memuji pendekatan doktor nih)

 

ambil kisah ini sbgi pandangan yg positif..insyaALLAH

2 comments to “JADILAH DOKTOR YG MENDIDIK”

  • January 23, 2010 at 11:19 AM

    btol3.

    tp ana xmau jd doktor.. huhu

  • January 23, 2010 at 11:30 AM
    shikin says:

    ya ALLAH bertaburan post saya kali nih..lupe nk sapu n mop..(gune windows live writter)..

    hehe..syifa..nt nk jadi ape?..pakar BIUS ke?..doktor gak uh

 

aShiTaNo sEnSeI Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger Templates