Friday, June 12, 2009

Traitor – Filem Islamik Hollywood

,

Yup, anda tidak silap tengok. Traitor, ataupun dalam bahasa melayunya Pengkhianat, adalah sebuah filem Hollywood yang saya kategorikan sebagai sebuah filem islamik. Mengapa? Adakah kerana ‘director’nya seorang muslim? Pelakon-pelakonnya terdiri daripada orang-orang islam? Tidak.

Selepas kejadian 11 September, islam mula dilabel sebagai agama yang menganjurkan keganasan, agama yang mengajak manusia berperang (ya! Kita harus memberontak! Bunuh semua orang kafir! – adalah antara propaganda Barat) dan pelbagai lagi !@!#@%$#$%^% $^&$^ benda-benda yang tak dapat diterima akal manusia yang sihat. Dalam erti kata lain, jika anda pun tersenarai antara penyokong-penyokong slogan ‘Islam adalah terrorism’ maka saya ingin kata anda mempunyai masalah psikologi , mungkin dari segi kognitif kerana anda terlalu mudah dikaburi dengan maklumat-maklumat palsu yang ditadahkan kepada anda.




Dalam hal ini saya ingin memetik kata-kata dari filem dokumentari Occupation 101 :

“ The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge”
- Stephen Hawking

Kebanyakan filem-filem Hollywood yang lahir selepas kejadian 11 September juga menganut fahaman seleweng Barat. Jika ada pun pendekatan untuk menunjukkan islam itu baik, maka cara mereka masih salah. Bayangkan sahaja, seorang perempuan islam yang memakai tudung, dibuatnya melakukan perbuatan zina (seks sebelum kahwin). Hal ini adalah perkara yang amat membimbangkan, dan ia berbahaya kepada umat-umat islam yang mempunyai fahaman agama yang cetek atau pun muslim hanya pada nama, ataupun berdasarkan keturunan semata-mata.

Selepas menonton filem Hollywood yang bertajuk Traitor ini, sedikit sebanyak saya berasa lega. Islam diterangkan dengan jelas. Bukan setakat itu sahaja, filem ini juga mengajak penonton berfikir, dan membuka minda terhadap konflik nilai yang sedang melanda dunia.


Saya ingin memetik skrip yang bagi saya menjelaskan islam dengan mudah, dan mungkin orang islam sendiri pun kebanyakannya masih tak tahu.
- Would you describe him as a devout muslim? + He is a muslim.. I don’t believe there is a sliding scale. Do you know what ‘islam’ means? - “Submission”. + Yes, “Submission”. Submission to God’s will is absolute.
Skrip di atas sekaligus menjelaskan dalam dunia ini hanya ada muslim. Tidak ada istilah muslim radikal, muslim liberal dan sebagainya. Saya pernah terserempak dengan sebuah laman web yang ingin mempromosikan filem dokumentari Obsession. Oh, sedih benar lawat laman tersebut. Ugh! Islam radical, islam liberal, sharia law, semuanya adalah yang buruk-buruk tentang islam. Crap sungguh laman web itu.

Kesimpulannya, saya syorkan kepada semua orang seluruh dunia, tengoklah movie Traitor ini. Saya juga ingin bagi link untuk anda download dengan menggunakan torrent ( torrent adalah teknologi yang sangat canggih, murah dan menarik– haha) :


Traitor[2008] DvDrip-aXXo

Subtitle untuk Traitor[2008] DvDrip-aXXo. avi


Sekian. Selamat menonton.

0 comments to “Traitor – Filem Islamik Hollywood”

 

aShiTaNo sEnSeI Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger Templates