Tuesday, October 26, 2010

saya x paham..tapi sebenarnya saya paham

,
Assalamualaikum..

mahalnya nak belajar kat sekolah agama swasta kan..kalau saya ada anak, belum tentu saya mampu nak sekolahkan anak saya dekat 'AA'..

sebulan bajet soraang anak siap belanja tuk sebulan RM500*12bulan=RM6000x5tahun=RM30'000.00...

tu baru sorang..RM30'000.00 kalau renovated rumah bertambah cun la hall siap tv screen flat 58' inci..perghh

kalau beli kereta..leh la dapat sebijik VIVA forever..

kalau g haji wow leh g 2x setahun..

tapi oleh kerana nak kasik anak dapat didikan agama yang satu hari leh doakan tuk mak ayah, jadi insan soleh wa musleh, dan kebaikan dunia dan akhirat..

pernah terpikir x, nape parents sggup habiskan duit tuk hntr anak2 ke sekolah agama swasta, huihhh mahal tapi anak2 kuar dr sekolah agama tp free hair, terdedah aurat sana sini, makeup tebal seinci, melekat dgn lelaki ..

saya ni sekolah kebangsaan base jer..sehari belanja sekolah rm0.30 sen, yuran skola free je ..so saya x paham senario org2 kaya dan stail hidup anak2 sekolah swasta..

mcm tu juga saya x paham hafiz dan hafizah yg hafal al-quran tp amboi makeup, celak sana sini, berfesyen mcm apa, merokok, couple..saya x paham tp sbnrnya saya paham.

.sat g mati, muke sme pucat tnpa lipstik, make segala, pakwe setakat nanges je la, x de makne nk doakan, baju mahal2 n fesyen segala sume di tukar dgn di balut dgn kain kafan puteh..HP mahal2 sme tggalkan..erm

begitu juga, org berebut2 bayar smpi bepuluh2 ringgit nk tgk konsert maher zain, menyanyi mcm apa lagu nasyid tp x masuk dlm jiwa..saya x paham..setakat ske maher zain tp x mencontohi dia dlm dakwah dia, personaliti dia..ape motifnya..saya x paham..

*saya x memerlukan sape2 paham ayat saya sbb saya mmg ske tules berterabur smbil meluahkan ape yg saya sdg pikirkan bkn apa yg saya rancangkan dlm penulisan ni..

masih sdng pening memikirkan nak bayar monthly broadband saya yg baru RM98 tp dah mengeluh..

dulu saya nk minta mak duit sekolah rm1 pun da kecut perut pikir ayat sesuai..

jadilah manusia yg mempelajari ilmu agama dan aplikasikan la dlm diri dan masyarakat..insyaALLAH anda sememangnya manusia yg sgt TIDAK RUGI..malah anda di sayangi, di kasihi, di hormati oleh manusia dan PENCIPTA..

*JADILAH PERMPUAN YNG TINGGI NILAINYA, TINGGI HARGA DIRINYA, TINGGI MARUAHNYA, TINGGI AKHLAKNYA,

*JADILAH PEREMPUAN YG SEPERTI BINTANG DI ATAS LANGIT, YANG BEGITU BERHARGA, SUKAR DI CAPAI...

*JADILAH ANAK YG MAMPU BERPIKIR AKAN KESUSAHAN IBU BAPA MEMBERI PENDIDIKAN AGAMA.

*JADILAH MANUSIA YG SENTIASA IGT AKAN KEMATIAN

4 comments to “saya x paham..tapi sebenarnya saya paham”

  • October 26, 2010 at 8:52 PM
    sevenNeedLes says:

    cikgu, ana tengah pikir, cane nak gi haji 2 kali setahun...hmm *pikir pikir*

  • October 26, 2010 at 8:57 PM
    shikin says:

    cg pun tgh pikir ni 2x setahun g haji ni..

    erm ok dah
    g haji 1x setahun 2x umrah setahun..cun x?

  • October 27, 2010 at 1:47 AM
    TUKANG KATA says:

    Cikgu,adik saya yg sorang tu ckp dia tak nak continue kat al-amin waktu form 4 nnti sebab tak nak belajar arab je alasannya..

    saya brainwash dia betol2..hehe

  • October 27, 2010 at 6:55 AM
    shikin says:

    hehe..rugi ooooo ketepikan bahasa arab..nmpk susa tp ramai SPM bahasa arab dapat highest..

    kalau alasan x nak blaja bahasa arab mmg sgt rugi

 

aShiTaNo sEnSeI Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger Templates