Wednesday, March 3, 2010

NAK TUITION?

,

Assalamualaikum

Ramai tanya..”cikgu2 kalau ana tusyen ok x?”.. “perlu ke ana amek tusyen?”..

kalau tanya pendapat saya, ramai pelajar cemerlang aka berjaya, x pergi tusyen..dan bg saya lagi, tusyen uh cam pilihan terakhir.

buat la:

1. belajar di sekolah da cukup sebenarnya..asalkan siapkan homework , cari dan tanya cikgu kalau tak paham..kalau malas n malu..sendri yg masalah..

2. buat latih tubi byk2 terutama subjek2 kritikal or yg x paham

3. berlajarlah secara berkumpulan minimum 3 org dan maksimum 5 org..

4. semakin bonus kalau parent atau adek bradek boleh membantu menyelesaikan mslh topic2 yg x phm..

sekiranya semua diatas berjaya di lakukan..saya jamin dan 100% x payah keluar duit tuk bayar tusyen..yg penting diri sendiri kene konsisten+komitmen akan tggungjawab sbgi pelajar berjaya..


*sedikit tips..cadangan cg amek tusyen 1 atau 2 bulan dr tarikh peperiksaan Besar cth PMR or SPM..sbb my friend ade tusyen centre kat selayang..so dia byk bg tips..sbb masa time2 uh pusat tusyen (dari guru2 pengalaman dan pakar akan turun tuk membantu pelajar2 ini..kebanyakan guru2 yg akan mengajar adlh lebih dr 20 tahun pengalaman dan yg tanda kertas peperiksaan..) tapi tgk pusat tusyen mana gak la mgkin x semua..kene tgk pusat tusyen yg da strong la..( ni kalu da terdesak sgt la)

10 comments to “NAK TUITION?”

  • March 3, 2010 at 1:55 PM
    TUKANG KATA says:

    betul2..setuju!
    tapi ana ingat ana ikut tuition add math je,sebab kaedah cikgu tuition jauh lebih mudah dari cikgu sekolah.Apapun,bukanlah bermakna ana tak boleh terima langsung ilmu yang cikgu sekolah bagi.Ana hargai dan pada ana ilmu yang dapat di tuition itu satu penambahan lah.

  • March 3, 2010 at 4:01 PM
    shikin says:

    betul..itu kira last cara la..kalau da buntu dgn pemahaman di sekolah tp jgn buat tusyen uh benda wajib yg kene wat..sbb u all leh nilai kelemahan masing2 dan cube atasi dgn 4 perkara yg cg bgtaw uh..

    skrg ni yg cg risau, tusyen nih da mcm trend..sape x masuk tusyen cam ketinggalan..

  • March 3, 2010 at 5:51 PM
    TUKANG KATA says:

    betul2..ada yang taksub sgt dgn tuition ni smpaikan tak kaji dulu cikgu tu bertauliah ke tak..


    wah,cikgu da boleh jadi motivator nih..hehe

  • March 3, 2010 at 6:27 PM
    shikin says:

    luas bergaul, byk pandangan leh d kongsikan bersama..ewahhh... ermm x de la..cg byk g skolah2 level rendah smpi ke skolah level tggi..so cg ceduk pengalaman2 di situ..

  • March 3, 2010 at 8:09 PM

    ana secara jujur xsuka tusyen..
    tapi, ana tusyen +math thn lpas..
    atas kekuranga diri..huhu

  • March 3, 2010 at 8:28 PM
    shikin says:

    secara jujurnya cg x ske nt rase kekurangan diri..nt cam rasa x konpiden je dgn diri..cewahhhhh..

    taon nih cane..kate nak amek hometusyen?...pelek benor ejaan

  • March 3, 2010 at 8:32 PM

    thn ni xamek tusyen lagi..
    tah.. mak ana xbagi..
    so, ana memang kena CONFIDENT skrg ni..hoho

  • March 3, 2010 at 8:33 PM
    shikin says:

    ikut je 4 cara yg cg bagi uh..insyaALLAH

  • March 4, 2010 at 1:21 PM
    ayatulakhras says:

    fuh~motivator alaf baru..

  • March 4, 2010 at 3:09 PM
    shikin says:

    ngade la nt..dulu tym nt pun cg ckp bende yg same gak..sepuk an

    ehh ke x de sbb nt x penah amek tusyen pun an..nt, mina, afah, speqa..sume x de amek 2syen pun an..ngee

 

aShiTaNo sEnSeI Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger Templates