Saturday, August 20, 2011

ziarah qlate

,

 RANCANGAN KEMBARA RAMADHAN KE PANTAI TIMUR







  • Norashikin Tajuddin 
    ok kat sini cg nak bgtaw sape yg g ni..kite akan wat konsep cam backpakerz mksdnya x ade keselesaan dlm perjalanan ni, mgkin ade cabaran, cth buka kat masjid or tepi jln ke..kita nak journey ramdhan dlm tarbiyah insyaALLAH..lg satu mhkin penginapan kite akan tumpang2 cilok2..kene get ready taw, psl penginapan kt terengganu, if x de kite stand by gak tuk iktikaf di mana2 masjid yg boleh bg kebenaran..so be prepared..sbb kalau boleh journey kite ni  ade samtin yg mentarbiyahkan kite..k..


    02 August at 09:40 ·  ·  4 people
  • Aminah Kamilen setuju! kita cuba!
    02 August at 09:41 ·  ·  2 people
     
       Rabu, 10/8/2011     
       3pm    : bertolak pergy (sepatutnya kul 1 gerak tp saya patah balik umah sbb baju
                    tertinggal hahaha)
       7.15pm: berhenti dan berbuka pose di r&r gua musang (kami sesat seketika sebelum
                    uh sbb syok sgt bercerita)

10.30pm : tiba di Kelantan. (sempat makan Eddie Fried Chicken)
11.30pm : ke lokasi penginapan (rumah akhawat) 

Apabila kita pasang niat jaulah ini utk mentarbiyahkan diri, maka Allah beri cun2 pada kami..di mulakan dgn beg pakaian saya tertinggal, waktu tu jammed yg amat sgt, rsa da mula badmood tym uh tp aminah cool kan saya..

pastu dgn sesat dlm 14km terlajak tah kemana tp Alhamdulillah dgn sesat itu kami dpt solat jama' asar dn beli beberpa jenis mknn tuk berbuka nnt..






sepanjang perjalanan x de sorg pun yg tidur..kami asek berborak jer


aminah ckp berjaulah lah dgn kawan kamu itu, baru kamu betul mengenalinya..


Saya mmg da tahu Qlantan mmg ada mslh air, apabila kami smpi di umah akhawat, kami di tarbiyah dgn air x de..jd kami belajar 
mensyukuri segala ape yg ade..Alhamdulillah 



Khamis, 11/8/2011
5 am    : sahur
6 am    : SUBUH + mathurat
9 am    : ekspedisi kembara Kelantan / Solat dhuha di masjid biru
              kubang kerian.
-          Tawaf KB (kb mall, pasar khadijah, MPKB, dan mana2 yg 
            semua nk pergy)- TQ minah
            meminjamkan duit dahulu tuk saya beli purse idaman haha
            dan saya jual purse saya kt minah 
           haha.. sempat mengurut di kerusi OGAWA..haha cam semua
           org pelek tgk saya dgn aminah 
           dgn slumber mengurut di situ..haha










2 pm   : Ziarah UMNP dan tdo sebentar di Masjid Muhammadi di Kota
             mendengar tazkirah  Baru, Solat zuhur/Asar dan
             yg sgt best mengenai sakaratul maut..
5 pm    : PCB – tadarus, tazkirah sambil berpantai 
7pm     : iftar di PCB..sgt menenangkan / solat maghrib/isya di 
              masjid PCB
8pm     : taraweh di stadium, MasyaALLAH ramai sgguh..terharu,
             dan kami bertemu rmai kenalan akhawat seMUSLEH di
             situ..Amirah jumpa sahabat uiam..masyaALLAH..
10pm   : sambung solat teraweh di masjid telipot..(cam aneh an
             kerja kami tp kami puas)
10.30pm : jalan2 malam di Kelantan, waktu ni qlantan sgt pns, jadi
                kami sgt menghargai air cond..haha..masuk KFC minum
                air..
11.30 pm : di lokasi penginapan


*semasa di masjid muhammadi..byk saya belajar sesuatu.. di masjid tu ramai sgt makcik2 tua, mereka beriktikaf dr awal ramadhan..ade sorg makcik ni sgt da tua, bdn dia menggigil2 tp dia kuat ke masjid..masyaALLAH..masa saya mandi di tandas masjid itu, saya rindu emak saya, saya menangis tanpa henti..saya x puas menatap wajah mak..



JUMAAT, 12/8/2011
5 am      : sahur & tahajjud
6 am      : SUBUH/Al mathurat
7.30 am : bertolak ke GANU..lalu jalan pantai..MasyaALLAH
               kebesaran Allah..kami berhenti tuk melihat
               keindahan laut..saya ske tgk laut..saya boleh memandang
               laut berjam2 tanpa bosan




..
11 am    : tiba di GANU, terus ambil maryam sahar UITM Cendering
12 pm    : ziarah ramlah..sahabat saya semasa di al amin..tgk anak dia
            yg baru lahir..gerak ke MYDIN
             terbesar di KT



..
1pm     : Check in hotel dan solat zuhur/asar dan zoom  (tawaf2
              ganu pantai batu burok, pasar kepayang, taman tamadun
              islam dll)
5 pm     : ke masjid kristal dan buat recording..beli keropok lekor
              losong




6pm     : ke bazar ramadhan shahbandar dan ke restoran batu buruk,
              berbuka puasa di situ..TQ cik Yam
              belanja makan satay n air
8 pm    : solat isya’ teraweh di masjid terapung. Haha
9.30pm : berjalan2 di area KT, sempat saya rembat skirt hehe cun2
10 pm   : balik hotel dan saya org pertama tido..sbb sakit
              kepala..hehe..



SABTU, 13/8/2011
5am     : sahur & solat subuh...saya sambung tdo sbb perlukan
             kekuatan badan tuk drive balik KL
9am     : bagun dan bersiap, sementara tggu mereka siap, saya dan
             maryam, ke BANK islam tuk wat transaksi yuran uitm
             saya..Alhamdulillah selesai
10am   : gerak ke pasar payang, mereka beli brg2 pesanan parents
             hehe..saya beli loyang hehe. pastu ke losong, beli keropok
             lekor dan keping...mmg betol2 borong la
11.30am: hantar maryam ke uitm dia semula..papai
12pm    : bertolak pulang ke KL..masuk highway..saya terus minta
              tukar dgn amirah hafit tuk drive..mata saya da x tahan 
              mengantuk..saya duduk belakang dan tido sepuas2nya
             selama 2 jam..bagun2 da sampai karak..pastu saya drive 
             balik
5.30pm : smpi gombak
7.10pm :sampai ke umah di puchong. Alhamdulillah
9pm      :tdo sbb esk kene register uitm..perlukan rehat

*sejujurnya mmg jaulah kami ini sgt mentarbiyahkan..lagi2 dgn suasana panas, dgn pulak berpuasa semasa travel..saya hampir berbuka masa nk balik ke KL sbb x tahan dgn keadaan tp bila fikir balik, ini baru skit ALLAH uji..Alhamdulillah..saya sgt puas berjaulah dgn pelbagai dugaan dan cabaran..



kos perbelanjaan ke dua negeri
minyak tol : rm 90/individu (banyak sgt ke?)


* masih boleh dipertikai :) ini apa yang ana fikirkan. so antum gi mana?
YA RABB PERMUDAHKAN MUSAFIR INI.


apepun saya nk minta maaf pada maryam sbb marah dia masa uh..tym uh mmg emo tol..maafkan cg ye yam..luv u much 
 ·  · Share

2 comments to “ziarah qlate”

  • August 20, 2011 at 11:02 PM
    Anonymous says:

    waaaaahh~~ muallimah ramlah.. lame xjumpe.. nk mntk no mlmh ramlah n no cikgu bole? riiinduuu~~ :)

  • August 20, 2011 at 11:43 PM
    Anonymous says:

    ni siapa ehh hehe..boleh cg tahu tak b4 cg bg nombor hp

 

aShiTaNo sEnSeI Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger Templates